بررسی عملکرد برخی از مهمترین شرکت‌های تابعه تاپیکو در سال ۱۴۰۲

بررسی عملکرد برخی از مهمترین شرکت‌های تابعه تاپیکو در سال ۱۴۰۲

گزارش دستاوردهای شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو در سال 1402 (سار مهار تورم، رشد تولید) منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپ‌نیوز)، در راستای بررسی عملکرد شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو در سال گذشته که به عنوان سال « مهار تورم و افزایش تولید» نامگذاری شده بود، این بار عملکرد پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، پتروشیمی فن آوران، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی آبادان، نفت ایرانول، گروه صنعتی بارز، شرکت‌های گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (PIIC)از جمله شرکت کربن ایران، شرکت دوده صنعتی پارس، شرکت صنایع لاستیک سهند و شرکت سلسه آب حیات کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس

بررسی عملکرد شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو در سال «مهار تورم، افزایش تولید» از افزایش ۷/۶ درصدی تولید و تحویل بنزین و اجزای آن با وجود کاهش خوراک دریافتی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حکایت دارد.همچنین شرکت نفت ستاره خلیج فارس با درخشش به عنوان شرکت نخست فروش در میان شرکت‌های ایران اسلامی معرفی شد. در ارزیابی شاخصه‌های صادرات نیز این مجموعه عظیم نفتی کشور توانست در شرایطی که طی سال گذشته مستقیماً از سوی استکبار جهانی تحت تحریم قرار گرفت با شگفتی سازی به رتبه ۵ دست یابد و در شاخصه ارزش افزوده نیز رتبه ۷ کشور را کسب کند.

پتروشیمی فن آوران

 پتروشیمی فن آوران

در همین حال، پتروشیمی فن آوران در سال گذشته باافزایش ۹ درصدی تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه شده است.
البته تعریف طرح وینیل استات مونومر با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال در راستای زنجیره ارزش، طرح بازیافت دی اکسید کربن از استک ریفرمر در راستای تأمین مواد اولیه و موازین محیط زیستی و تعریف و اجرای پروژه تولید بخار با بویلر هیدروژن سوز و پساب فن آوران هم جهت با کاهش مصرف انرژی و موازین محیط زیست از مهمترین دستاوردهای این شرکت در سال گذشته بوده است.

پتروشیمی خراسان

 پتروشیمی خراسان

همچنین در بررسی عملکرد پتروشیمی خراسان در سال ۱۴۰۲ باید به دریافت تندیس بلورین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی براساس (۲۰۲۰:EFQM)،اخذ تندیس و تقدیرنامه واحد صادرکننده نمونه ملی، اخذ تندیس و تقدیرنامه بنگاه برتر اقتصادی در مجموعه صندوق‌های بازنشستگی وزارت کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی، کسب عنوان نوآوری سبز در جایزه و همایش پتروفن (رویداد نوآوری صنعت پتروشیمی)،انجام موفقیت‌آمیز عملیات تعمیرات اضطراری واحدهای آمونیاک، اوره، ملامین، یوتیلیتی I و II در فرصت زمانی قطع گاز ناشی از برودت هوا (واحدهای آمونیاک و اوره به ترتیب ۶۰ و ۵۸ روز و واحد ملامین ۶۴ روز توقف کامل داشته‌اند)توجه داشت.
افتتاح طرح زیست‌محیطی پتروشیمی خراسان، پیشبرد اجرای طرح جامع تصفیه و انتقال پساب‌شهری از بجنورد به مجتمع، بهره‌برداری از سیستم ازن آب خام مجتمع، تکمیل پروژه طراحی و ساخت تانک گازوئیل و تکمیل پروژه بسته‌بندی جامبو اوره بدون UF از مهمترین دستاوردهای دیگر پتروشیمی خراسان در سال «مهار تورم، افزایش تولید» به‌شمار می روند.

پتروشیمی غدیر

پتروشیمی غدیر

در بررسی عملکرد شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو در سال ۱۴۰۲، رکورد تولید پتروشیمی غدیر به میزان ۱۴۴ هزار تن PVC به ثبت رسیده است.
این میزان تولید، بیشترین رکورد تولید این شرکت از ابتدای راه اندازی بوده است.
در همین حال، میزان تولید محصول پتروشیمی غدیر در سال ۱۴۰۲ باافزایش ۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱،از ۱۳۲ هزار و ۵۰۴ تن به ۱۴۴ هزار و ۲۵ تن رسیده است.
علاوه بر این، در این شرکت در سال گذشته مجوز احداث واحد کلرآلکالی با ظرفیت ۱۵۰ هزارتن در سال و تصحیح زمین پروژه اخذ شده است.

پتروشیمی آبادان

پتروشیمی آبادان

همچنین در بررسی عملکرد پتروشیمی آبادان در سال «مهار تورم، رشد تولید» مشخص شد انجام تعمیرات اساسی مجتمع پس از ۷ سال انجام شده است.
از مهمترین دستاوردهای این پتروشیمی در سال گذشته اجرای پروژه¬ی رفع Heat Loss و تعویض هیترهای خشک¬کننده در واحد ۷۰۰A که پس از چندین سال مشکل پارامتر کیفی Heat Loss در این واحد برطرف شد، برقراری مجدد مسیر آب چیلد در قسمت بازیابی واحد ۱۰۰۰ و افزایش راندمان تولید EDC به میزان ۲۰ درصد، پروژه تزریق کلر مایع و امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت پتروشیمی مارون برای احداث واحد اکریلونیتریل به ظرفیت ۸۰ هزار تن در سال بوده است.
در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۹۱ درصد رسیده و براساس برنامه ریزی انجام شده، تا هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳ آماده بهره¬برداری می شود.
علاوه بر این، امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت پتروشیمی مارون برای احداث واحد اکریلونیتریل به ظرفیت ۸۰ هزار تن در سال،
در بررسی عملکرد این پتروشیمی، اخذ مجوز احداث واحد کلرآلکالی با ظرفیت ۱۵۰ هزارتن در سال و تصحیح زمین پروژه را نیز نباید از یاد برد.

شرکت نفت ایرانول

شرکت نفت ایرانول

از مهمترین دستاوردهای نفت ایرانول در سال «مهار تورم، افزایش تولید» طرح و تصویب فرمولاسیون محصولات جدید روغن های موتوری و صنعتی، بررسی مواد و پکیج های افزودنی شرکت های دانش بنیان، پروژه نوسازی کلیدهای فشار قوی و کابل های مراکز فرعی و احداث پست برق پالایشگاه تهران و پروژه ایستگاه تخلیه وکیوم باتوم در پالایشگاه تهران بوده است.
افزون بر این، در بررسی عملکرداین شرکت انجام اورهال در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ گزارش شده که این اقدام منجر به بهبود راندمان تولید در ۶ ماهه باقی مانده سال گردیده است.
ضمنا نظارت بر مصرف بهینه گاز کوره واحدهای عملیاتی، پیگیری برای شروع تولید پارافین PARAFIN خشک برای ارزش افزوده بالاتر و درآمد ارزی بالاتر شرکت، پروژه بهبود راندمان موم گیری پالایشگاه روغن سازی تهران، پیشرفت پروژه ساخت مخزن PDA TAR، پیشرفت پروژه یوتیلیتی پالایشگاه روغن سازی تهران وآغاز پروژه بهبود راندمان موم گیری پالایشگاه روغن سازی آبادان از دیگر اقدامات مهم نفت ایرانول در سال گذشته بوده است.

گروه صنعتی بارز

 گروه صنعتی بارز

بررسی عملکرد شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو در سال «مهار تورم، افزایش تولید» از ثبت رکورد تولید بالغ بر ۱۳۰ هزار تن معادل ۱۱ هزار و ۶۳۷ حلقه تایر در گروه صنعتی بارز در سال گذشته با افزایش ۴ درصدی نسبت به سال گذشته و همچنین ثبت رکورد تولید ۲۹۰ تن در روز حکایت دارد.
علاوه بر این، تازه‌ ترین آمارهای رسمی ازافزایش تولید و تنوع تایرهای SUV با جهش ۳۴۱ درصدی تناژی و ۳۰۰ درصدی حلقه ای نسبت به سال گذشته خبر می دهد.
همچنین در این گروه صنعتی شاهدافزایش تولید روکش سرد به میزان ۱۴۰ درصد بودجه مصوب در کارخانه لاستیک سیرجان هستیم.
از مهمترین دستاوردهای دیگر گروه صنعتی بارز در سال گذشته کسب جایزه واحد نمونه کشوری از سازمان ملی استاندارد ایران، دریافت تأییدیه دانش‌ بنیان برای ۵ محصول از گروه محصولات PCR، SUV و TBR و ارزیابی برای اخذ تأیید تولید دانش بنیان برای ۸ محصول جدید وافزایش تولید رادیال سواری با راه اندازی ماشین آلات متوقف مانند تایر سازی و پرس‌های پخت گزارش شئه است.
البته در بررسی عملکرد سال گذشته گروه صنعتی بارز باید به کسب رتبه برتر بین شرکت‌های تایرساز ایرانی و رتبه ۱۰۸ در ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی IMI۱۰۰، تولید تایر هواپیما سایز ۱۳*۳۹ و هماهنگی با شرکتهای هسا و ماهان ایر به منظور تست تایر و همچنین طراحی تایر ۱۷*۴۹ و روکش تایرهای مذکور، کلنگ‌زنی پروژه ریکلیم تایر و روکش تایر هواپیما در لاستیک سیرجان، دریافت لوح زرین و گواهی‌نامه نوآوری برتر در هفتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی برای طراحی و تولید تایر SUV و دریافت لوح تقدیر منتخب آیین تجلیل از برندهای ملی و فراملی از انجمن توسعه بهره وری ایران اشاره کرد.

شرکت‌های گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (PIIC)

شرکت‌های گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی
 

گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی در سالی که به نام رشد تولید و مهار تورم از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده بود، بی توجه به تحریم‌های ظالمانه در مسیر افزایش چشگیر تمام شاخص‌ها قدم برداشت.
هلدینگ PIIC در سال ۱۴۰۲ در همایش بنگاه‌های اقتصادی برتر و بهره‌ور زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی «صهبا» به عنوان یک شرکت چندرشته‌ای، موفق به کسب رتبه شرکت برتر و بهره‌ور و دریافت لوح تقدیر و تندیس زرین صهبا شد.
براساس گزارشات عملکردی، شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت به‌عنوان دومین تولیده کننده MTBE در ایران و تنها تولیدکننده رافینیت ۲ و MEK باعملکرد قابل قبول و شایسته در تولید محصولات، توانست رشد چشمگیری را در سال ۱۴۰۲ ثبت کند به طوری که این شرکت در سال گذشته با افزایش درآمد عملیاتی، سود عملیاتی و سود خالص قابل ملاحظه‌ نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه شد.
همچنین درآمد ارزی این پتروشیمی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش بسزایی را داشته است. با انجام اقدامات اولیه در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی می‌شود شیمی‌بافت با تکمیل فرایندهای اداری تا پایان نیمه اول سال جاری به بازار فرابورس راه یابد.
کسب رتبه ششم شرکت‌های برتر و بهره‌ور توسط پتروشیمی شیمی‌بافت و دریافت تقدیرنامه سه ستاره تعالی این صنعت براساس معیارهای EFQM۲۰۲۰ از دیگر افتخارات این شرکت پتروشیمیایی در سال ۱۴۰۲ بوده است.
در همین حال، شرکت کربن ایران در سال مالی ۱۴۰۲ با رشد ۲۱ درصدی تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ و افزایش ۱۶ درصدی نسبت به ظرفیت عملی و رشد ۴۱ درصدی تولید نسبت به ظرفیت اسمی مواجه شده است.
 در همین راستا، شاهد رشد درآمد عملیاتی، سود عملیاتی و سود خالص در این شرکت در سال گذشته بوده‌ایم.
علاوه بر این، شرکت کربن ایران در سال ۱۴۰۲ موفق به کسب لوح تقدیرنامه ۳ ستاره جایزه تعالی براساس معیارهای EFQM ۲۰۲۰ شد. از دیگر اقدامات این شرکت در سال گذشته می‌توان به راه‌اندازی خط تولید دوده صنعتی پیتایپ (P-Typeدر راستای بومی‌سازی صنعت و برآوردن انتظارات تولیدکنندگان ایرانی بدست متخصصان کربن ایران اشاره کرد.

سال شکسته شدن رکورد تولید

سال ۱۴۰۲ برای شرکت دوده صنعتی پارس سال شکسته شدن رکورد تولید با افزایش ۲۸درصدی و ثبت رکورد تولید ۳۷ هزار تن انواع دوده نسبت به ظرفیت اسمی خود بود به طوری که در این سال درآمد عملیاتی، سود عملیاتی و سود خالص این شرکت با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.
 از مهمترین اقدامات این شرکت خوشنام دوده‌ساز در سال ۱۴۰۲ می‌توان به راه‌اندازی و اتمام پروژه راکتور هارد اشاره کرد. البته دوده صنعتی پارس در دهمین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی موفق به کسب تقدیرنامه سه ستاره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی گردید.
همچنین در حالی صنایع لاستیکی سهند در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۴ درصدی تولید روبرو شد که این شرکت توانست با افزایش سه برابری دیماند برق مسیر اجرای سایر پروژه‌های شرکت نظیر بهره‌برداری دستگاه پرس پخت تسمه‌نقاله استیل کورد را برای نخستین بار در کشور هموار و راه‌اندازی کند.
راه‌اندازی خط تولید تسمه نقاله سیمی برای اولین‌بار در میهن عزیزمان ایران نیز از مهمترین اقدامات این شرکت تولیدی در سال ۱۴۰۳ است. دهمین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی برای سهند نیز با کسب نشان چهار ‌ستاره همراه بود.
علاوه بر این، در سال ۱۴۰۲ برای شرکت‌های گروه لوله‌ساز هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی افزایش تولید را شاهد بوده‌ایم که این تولیدات نیز منجر به افزایش درآمد عملیاتی، سود عملیاتی و سود خالص در این شرکت‌ها شده است
شرکت‌های گروه خدمات فنی و مهندسی این هلدینگ اعم از شرکت فنی و مهندسی نگهداشت‌کاران، بازرسی فنی و کنترل‌خوردگی تکین‌کو و شرکت مهندسی و نصب فیرمکو با انعقاد قراردادهای جدید توانستند سال ۱۴۰۲ در مدار رشد و توسعه قرار گیرند.
از دیگر اقدامات مهم شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ می‌توان به راه‌اندازی مجدد کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه پس از ۱۳سال تعطیلی اشاره کرد که تولید آزمایشی این ماده ارزشمند به‌صورت مایع در سال ۱۴۰۲ این نوید را می‌دهد که با تکمیل خطوط بهره‌برداری و اورهال کامل در سال ۱۴۰۳ تولید بلور اسیدسیتریک در این مجتمع به صورت پایدار انجام شده و نیاز کشور به این ماده اساسی مرتفع و صرفه جوئی ارزی قابل توجهی نیز حاصل شود.
باتوجه به عملکرد درخشان و قابل قبول در شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ نام آشنای کشور، نتایج مثبت و ارزنده‌ای را در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ مشاهده خواهیم کرد.
در عین حال، هلدینگ PIIC امیدوار است در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال ١۴٠٣ تحت عنوان سال جهش تولید و مشارکت مردمی و با توجه به استراتژی‌ها و سیاست‌های ابلاغی از سوی هلدینگ تاپیکو و شستا و با تعریف پروژهای جدید، نوآور و خلاقانه و استفاده از توانمندی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه مرکز نوآوری رادیناس به سمت سرمایه‌گذاری، رشد تولید محصولات با کیفیت و جدید، افزایش تولید و صادرات و ارزآوری حرکت کند تا تعهد خود نسبت به تامین منافع تمامی سهامداران و ذینفعان این منابع را که مردم شریف کشورعزیزمان ایران و بازنشستگان محترم سازمان تامین اجتماعی می‌باشند، برآورده کند.