مدیرعامل تاپیکو در گفت‌و‌گو با نفت ما اعلام کرد: یک قدم تا بورسی شدن پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس / مدیریت تاپیکو پرونده بدهی ١۵ ساله را بست

مدیرعامل تاپیکو در گفت‌و‌گو با نفت ما اعلام کرد:
یک قدم تا بورسی شدن پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس / مدیریت تاپیکو پرونده بدهی ١۵ ساله را بست

مدیرعامل تاپیکو گفت: نفت ستاره خلیج‌فارس بزرگترین بیش از نیمی از بنزین مصرفی کشور را تامین می‌کند. از این رو وجود چنین دارایی در سبد سرمایه‌گذاری تاپیکو بسیار تأثیرگذار و قابل توجه می باشد که البته ورود آن به بورس و قیمت‌گذاری بر روی تابلوی معاملات می تواند تاثیر مثبت قابل توجهی بر ارزش سهام تاپیکو داشته باشد.

بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین در حاشیه بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران به خبرنگار «نفت ‌ما» توضیحاتی در خصوص تلاش‌های بی‌وقفه این شرکت در جهت برطرف کردن موانع ورود بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان به بورس اوراق بهادار ارائه کرد.

مدیرعامل تاپیکو گفت: نفت ستاره خلیج‌فارس بزرگترین شرکت از منظر درآمدی و همچنین بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان به ارزش بالغ بر ٨ میلیارد دلار است که بیش از نیمی از بنزین مصرفی کشور را تامین می کند. از این رو وجود چنین دارایی در سبد سرمایه‌گذاری تاپیکو بسیار تأثیرگذار و قابل توجه می‌باشد که البته ورود آن به بورس و قیمت‌گذاری بر روی تابلوی معاملات می تواند تاثیر مثبت قابل توجهی بر ارزش سهام تاپیکو داشته باشد.

وی در خصوص برطرف کردن موانع ورود پالایشگاه نفت ستاره به بورس افزود: اما یکی از مهم‌ترین چالش‌های بر سر راه عرضه اولیه سهام شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در بورس، وجود بدهی ارزی هنگفتی است که سالیان سال گریبان شرکت را گرفته بود. این بدهی ناشی از یک تسهیلات ارزی با نرخ بهره‌های متعدد بود که از سه نهاد دیگر به شرکت واگذار شده و هر ساله با افزایش نرخ ارز، تسعیر می شد. در نهایت این بدهی ارزی در صورت های مالی اخیر نفت ستاره در حدود ٣ میلیارد دلار منعکس شد که همین موضوع مانع اصلی بر سر راه پذیرش سهام آن در بورس اوراق بهادار بود.

افقهی در ادامه گفت: در نتیجه برای برطرف کردن چالش موجود، جلسات کارشناسی متعدد و فشرده‌ای با بانک مرکزی برگزار شد که نهایتا خوشبختانه با ورود شخص رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی ایشان، این معضل ١۵ ساله برطرف شد. یعنی مقرر شد طی صورتجلسه‌ای، تسهیلات ارزی مذکور با نرخ بهره‌های متعدد، تبدیل به بدهی ارزی در قالب تسهیلات ارزی میان بانک مرکزی و نفت ستاره شود.

مدیرعامل تاپیکو در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با حمایت و موافقت موثر وزیر نفت، سهامداران نفت ستاره و پذیرش هیات عامل بانک مرکزی این تلاش سازنده که موجب به تهیه صورتجلسه و توافق طرفین شده به خط پایان برسد تا بتوانیم اتفاق بسیار خوب برای سهامداران تاپیکو و بازار سرمایه رقم بزنیم. قطعاً با ورود شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس به بازار سرمایه، شاهد تغییر بسیار مثبت در پرتفوی سرمایه‌گذاری تاپیکو خواهیم بود.

گفتنی است پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت اسمی ٣۶٠ هزار بشکه در روز و با ظرفیت عملی ۴۵٠ هزار بشکه در روز با خوراک میعانات گازی در حال فعالیت است و با هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد یورو ساخته شده و تاثیرات بسیار مثبتی بر جریان انرژی از جمله تولید گاز طبیعی و تولید برق داشته است.

این پالایشگاه سالانه بین ۶ تا ٧ میلیارد دلار درآمد (حدود ٩٠ تا ١٠٠ هزار میلیارد تومان) دارد و با تولید روزانه بیش از ۴۵ میلیون لیتر بنزین تأمین روزانه در حدود ۵٠ درصد بنزین مصرفی و ١٧ میلیون لیتر نفت گاز مطابق استاندارد یورو ۵ و محصولات دیگر ازجمله گاز مایع، نفتا و سوخت جت در کارنامه دارد و باعث شد تا بیش از ٣٠ میلیون یورو در روز سودآوری از بابت جلوگیری از خام‌فروشی میعانات گازی و واردات بنزین و مجموعاً سالانه بیش از ١٠ میلیارد یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام /